Jdi na obsah Jdi na menu
 



 

SOUSTŘEĎ SE NA PROVEDENÍ NE NA VÝSLEDEK

 

Kratičký psycho-postup pro hráče baseballu

Je toho příliš mnoho co nemůžeš kontrolovat, tak kontroluj svoji reakci a přístup. Urči si na hřišti bod soustředění – kam se podíváš, vždycky, když nebudeš koncentrován na hru.

NEMÁŠ SVŮJ DEN – MYSLÍŠ, ŽE SOUPEŘ JE DNES 100% V POHODĚ? (NENÍ)

 

Pálkař:

 

ZÍSKAT HIT JE TĚŽKÉ MÁŠ SOTVA 30% ŠANCI TAK TO ZJEDNODUŠ:

Uvědom si, kdy začínáš být pálkař – jakmile si nasadíš rukavičky, helmu nebo opustíš dugout. Stanov si svůj úkol.

V přípravném kruhu – snaž se omezit co možná nejvíc myšlení tak, aby ses dostal ke své „klíčové větě“ až půjdeš do boxu.

V boxu – VSTUP DO BOXU JE PROHLÁŠENÍ – TADY JSEM SOUSTŘEDĚNÝ A PŘIPRAVENÝ PÁLIT.

Tohle je tvoje území a tvoje meta – jaký máš úkol? Vstupuj do boxu vždy zadní nohou nejdřív, vezmi si signál a potom si představ to, čeho chceš dosáhnout. NEPROMARNI SVŮJ START NA PÁLCE.

Před tím než vstoupíš přední nohou se zhluboka nadechni a vydechni – pomůže ti to dostat se do přítomnosti. Soustřeď se na provedení, výsledek neovlivníš. Po každém špatném švihu, striku apod., se zhluboka nadechni a uvědom si proč jsi na pálce, abys dostal její tlustý konec na míč.

ZÍSKAT HIT JE TĚŽKÉ MÁŠ SOTVA 30% ŠANCI TAK TO ZJEDNODUŠ. A hlavně svojí reakcí na neúspěch (70%) nepomáhej soupeři.

 

Polař:

 

Uvědom si, kdy se stáváš polařem a jaký máš pro daný nadhoz úkol (viz nadhoz, pálkař). Stanov si kdy se budeš plně soustředit na míč – první krok, začátek nadhazovacího pohybu apod.

SOUSTŘEĎ SE NA PROVEDENÍ, NE NA VÝSLEDEK Po erroru, nebo špatném zásahu – hraj jen jeden míč, co se stalo nevrátíš. Když uděláš error, zkus mít sám sebe pod kontrolou a „nebláznit“. Hraj to, na co máš, tím se omezí možnost následného druhého erroru. Jakmile je rozehra dokončena , zhluboka se nadechni (pokud to potřebuješ tak se podívej na svůj záměrný bod), třeba si na chvíli sundej rukavici, nebo čepici a nech negativní myšlenky „vyvanout“ Uvědom svůj úkol, nepovzbuď soupeře svojí reakcí a povzbuď spoluhráče a soustřeď se na další nadhoz. Pokud chceš - tak si udělej před sebou značku – místo, kam vstoupíš před každým nadhozem, kdy jsi soustředěný na právě tenhle míč.

SOUSTŘEĎ SE NA PROVEDENÍ NE NA VÝSLEDEK

 

Nadhazovač:

 

Kdy se stáváš nadhazovačem – stanov si úkon, kterým se z tebe stane nadhazovač (nasazení rukavice, opuštění dug-outu, překročení foul lajny).

Bull-penn – tady se máš připravit na zápas, takže se chovej jako v zápase. Pracuj s představivostí a line-upem soupeře. Uvědom si, že JAKMILE PUSTÍŠ MÍČ Z RUKY NEMÁŠ NAD NÍM KONTROLU. Stane se, že ti soupeř odpálí super nadhoz a promáchne. Natrénuj si „spláchnutí“ stresu, které pak budeš používat v zápase.

Příchod na kopec- TOHLE JE TVŮJ KOPEC A TY URČUJEŠ, KDY NADHODÍŠ. Nespěchej, třeba si označ kopec – je to tvoje území a nikdo jiný tam nesmí.  VSTUPNA METU JE PROLÁŠENÍ- JSEM PŘIPRAVEN!

Pokud ti to jde, nic neměň, když se nedaří – najdi záměrný bod a zhluboka dýchej – SOUSTŘEĎ SE NA PROVEDENÍ . Velký nádech a výdech než spojíš ruce ti pomohou se soustředit na současnost. Uvědom si svůj úkol, vezmi signál od C, musíš mu věřit. Pak se zhluboka nadechni, spoj ruce a představ si co míčem zasáhneš. Po hitu (HR, 2B apod.) odstup si z kopce, pokud potřebuješ, pak se podívej na svůj záměrný bod. Očisti si nadhazovací metu (začínáš znovu), a znovu si uvědom, VSTUP NA METU JE PROHLÁŠENÍ , JAKMILE PUSTÍŠ MÍČ Z RUKY NEMÁŠ NAD NÍM ŽÁDNOU KONTROLU.

 

DÝCHÁNÍ

READY – TEĎ - SOUČASNOST

ZÁMĚRNÝ BOD

SPLÁCHNOUT STRES

 

RITUÁL

SOUSTŘEĎ SE NA PROVEDENÍ NE NA VÝSLEDEK

 

 


 

pálkař

polař

nadhazovač


myšlení:

mimo box

na trávě

mimo kopec


jsem hňup, zvoral jsem to


jsem ready:

box

polařský postoj

prkno


myšlení: O


relax, uvolnění:

cvičný švih

poklepání do rukavice

vzití signálu od C


zaměřující bod:

R na pálce

znak na rukavici

nápis na plotě


akce:

švih

catch

nadhoz







 

Jak ze stresu ven:

 

myšlení (viz tabulka): delší

najít si svůj (zaměřující) bod

rituál: mít se kam vrátit

 

Celou přednášku z psychologie – kompletní verzi, najdete na stránkách reprezentace v sekci: ke stažení